Daisypath Friendship tickers
Daisypath Wedding tickers

Thursday, May 9, 2013

Cerita Darah Manis..

Assalamualaikum wbt


Haha, perlu ke buat another entry? =P

kalau xfaham, sila baca previous post dulu ye? ini ialah kesinambungannya.. 


Well, jom citer sikit pasal darah manis. i pun don't know la how orang tua boleh dapat phrase darah manis for bride + groom to be ni. maybe, diorang penah jadi dracula and sucked darah orang2 nak kawen and they found out, it's sweet that made them finally extinct =P mati sebab kencing manis. haha.. okay2 cut the crap.. =P


Dulu2 ingatkan darah manis ni macam best sangat, rupanya lebih kepada tendency untuk mendapat sesuatu yang buruk atau tak elok. Okay, itu adalah my own personal definition berdasarkan respons orang2 sekeliling. sila jangan quote and masuk dalam mane2 assignments atau thesis yerrr... 

yelah, ape2 yang tak best happen je kat i, makcik2 akan cakap, "kau tu hati, Yan. Kau tu darah manis".. haha.. so, asal citer tak best je, sebab darah manis. hadoiiii... 

so far, lagi 21hari nak kawen ni, ada dua kejadian yang menyebabkan makcik2 cakap dialog di atas.

satu, masa jari terkepit kerusi yang mengorbankan 1/9 daripada kuku jari telunjuk kanan.. walaupun kedengaran nye sikit tapi pedih, dan menyebabkan i menangis berjurai air mata di restoran mamak di Tampin. =P memalukan.


and the second was, accident yang happened last Tuesday (6/5/2013). ye, saya terlibat dalam accident and alhamdulillah, Allah still saved me. syukur yang amat. 

dipendekkan cerita, masa hujan lebat di Highway Plus antara Seremban ke Melaka, ada kereta ni gagal mengawal kenderaan sebab tibe2 hujan turun dengan sangat lebat and limit the vision. masa tu, i drove slowly kat second lane. then, suddenly i heard a loud bump kat pintu belakang seat driver. memang panik habis. tapi nasib baik sempat fikir dengan waras. walaupun takut =P 

i stopped the car tengah2 fast lane and went out to check the damage (kete yang langgar saya tu pun stopped jugak). Alhamdulillah, just a long scratch and mudguard breakage. nothing happened to me, just a little shock. terus called Encik Tunang sebab dia penah ada experience accident. so, he said, minta gati rugi from orang yang langgar. since, we were in the fast lane and it was obviously  very very very dangerous to stay longer there, traffic policeman ce and told us to move to the emergency lane. terus gerak there and settle everything. 

rupanya lepas that car bumped into my car, dia pegi bump punggung vios pulak. kemek bumper Vios. so, mase i gerak balik tu, diorang tengah setel. 


kebetulan lepas je gerak kete tu, ma called. terkejut dia dengar cerita. alhamdulillah, nothing bad happened. sangat bersyukur pada Allah. padahal, kalau Allah nak bagi lagi teruk sangat boleh kan? apa2 pun, next time, memang kena super hati2. kalau kita tak make mistakes pun, Allah takdirkan others do. 

so, setakat ni, inilah cerita darah manis saya. i hope and pray none other than this in future. aameen. ia sememangnya merisauakan hati semua orang. hehehe. =P



Perasan sibuk, maybe?? =P

Assalamualaikum wbt


Alhamdulillah masih panjang umur hingga ke hari ini.. masih dapat nikmat bernafas dan update blog dengan bahagia. hahaha (mode: insaf sebab hari ni puasa.. hahahaha =P)


banyaknya la hai benda yang nak cerita dalam blog ni. dari minggu lepas lagi. tapi since sibuk dengan buat kertas soalan mid term exam budak, perasan busy ngan proses pengundian kali pertama =P dan macam2 lagi lah.. (sampaikan hand bouquet tu tak ber'proper holder' lagi =( )


so, nak citer pasal ape dulu ye? banyak sangat on the list ni. huhuhu..







Wednesday, May 1, 2013

Wordless Wednesday #3

Assalamualaikum wbt..




Monday, April 29, 2013

Vanity =P

Assalamualaikum wbt..


ini adalah entry kesinambungan DIY fabric hand bouquet..

kenapa vanity? 

anda nilai sendiri =P





progress: 80%

lagi 20% adalah untuk tangkai dia. xkan mau pegang dengan wire hijau tu kot.
tak gorgeous la kan? 
=P



tak tahu la ape ke halnya pegi amik gambau camtu. layan kan aje..






inilah penyebab kenapa entry kali ini di title kan sebegitu rupa...
ampun kan sayaaaaa... =P



Sunday, April 28, 2013

What is your LOVE language?

Assalamualaikum wbt..


What is your love language? 


Pembuka kata je dah sergah orang dengan soalan. Ampunnnn... Hah, apekah itu love language? love language tu ialah bahasa cinta.. hahaha.. yes, i know the definition doesn't help much sebab tu just translation bukan definition pun =P hehehe..

Actually I should write about this earlier. Right after I attended Seminar Baitul Muslim hari tu. Tapi sebab emmmm, tak mau lah list down kan alasan yang bertimbun tu. =P Jom la sambung cerita about bahasa cinta.. hahaha..

Thanks to Kak Wardina Safiyyah yang share about this. Seriously, sebelum ni tak pernah tahu rupanya encik Gary Chapman dah keluarkan buku tentang 5 Love Languages. Dia dah buat kajian about it. Cool Encik Gary!! Boleh la saya guna untuk pikat hati orang2 yang saya sayang. hehe =P

Untuk yang dah tahu, syabbas betta!! yang tak tahu, boleh read. Mesti ingat saya nak cerita about it kan? Memang la nak cerita, tapi xreti la nak guna ayat skema. Kalau nak definition yang lagi bagus, boleh tanya Sheikh Google by typing 5 Love Language or "5 Bahasa Cinta" you sure get what you want. Nak lagi best, beli buku Encik Chapman "5 Love Language". Untuk your children pun ada. 

Basically, dengan ilmu ini kita akan lebih memahami pasangan kita, atau orang2 tersayang bagaiman cara dia berkasih sayang dan apa switch yang boleh buat seseorang tu sayang kita. Begitu juga untuk melayan kerenah anak2, budak2 kecil. Boleh tahu apa yang buat budak tu suka dan sayang kepada kita. So, parents and teachers, boleh start searching for the book. 

Mengikut Chapman, ada 5 bahasa cinta (that's why nama dia 5 Love Languages bukan ten or hundred =P). They are Words of Affirmation, Acts of Service, Receiving Gifts, Quality Time and Physical Touch. Biasanya benda2 ni yang akan buat kita gembira kan? orang puji, orang tolong, orang bagi hadiah, orang luangkan masa untuk kita dan orang sentuh kita. Tapi apa yang dominan sebenarnya dalam diri kita? Tak semestinya 1 je yang dominan, ada orang suka semua benda yang di atas tu.

Oleh itu, kalau nak tahu lebih lanjut, you can take this test. Masa first time amik test ni dulu, sangat tak sabar nak tahu result supaya boleh lebih kenal diri sendiri. =P

So, what is my love language?

Profile Scores:

3 Words of Affirmation
7 Quality Time
7 Receiving Gifts
11 Acts of Service
2 Physical Touch

AND THE WINNER IS.......


For these people, actions speak louder than words.

Dalam banyak2 tu, I really love the acts of service. apa huraian nya? okay, i copy pasted from here

"Pernahkah anda merasakan sangat berbesar hati, rasa dihargai dan begitu suka terhadap 

seseorang yang mahu membantu meringankan kerja anda seperti seterika baju anda, 

masak untuk anda, tolong buang sampah untuk anda tolong bayarkan bil untuk anda, atau 

ada yang ingin membantu anda dalam memahami mana-mana subjek pelajaran yang anda 

rasa sukar untuk faham? Lebih-lebih lagi, perkataan yang anda suka dengar dari 

seseorang itu ialah “biarkan saya buat untuk kamu’’. Golongan yang memiliki bahasa cinta 

ini mereka tahu betapa sukarnya untuk mencari seseorang yang secara semulajadi yang 

ingin menawarkan bantuan kepada mereka. Bahasa cinta yang  keempat ini ialah “acts of 

service’’.


as well as from here

Can vacuuming the floors really be an expression of love? Absolutely! Anything you do to ease the burden of responsibilities weighing on an “Acts of Service” person will speak volumes. The words he or she most want to hear: “Let me do that for you.” Laziness, broken commitments, and making more work for them tell speakers of this language their feelings don’t matter. Finding ways to serve speaks volumes to the recipient of these acts.

"I must be someone yang tersalah born kan? Biasanya lelaki yang macam ni" That was the first thing that I thought when I knew it. but ahoy, Kak Wardina Safiyyah is one of those. Yes, dia sendiri yang mengaku. meaning that I'm normal. hahaha =P

Bila reflect balik, yes, it is. I really adore orang yang banyak tolong saya even to the smallest work like sharpen my pencil. =P but tak pernah happened la. Saya suka tolong saya. sangat3 suka. termasuk la budak2 yang suka asked "teacher, boleh tak saya bawakkan barang teacher?" budak ni memang the most special la. walaupun dia nakal, memang susah nak marah sebab slalu tolong bawakkan barang. hahaha..

So, Encik Tunang a.k.a Encik Bakal Husband, sila take note. Tapi to reveal a secret, he already knows it. Dah bagitau awal2, right after I did the test (and even forced him to take it too =)  Tapi honestly, this guy is really special la. Before we knew about these love languages, he already practiced them. hahaha. One of the things that he always did was, washing my car. =P banyak kali and since then, I never washed my car at the car wash. Tapi tu dulu la, when he was my next door neighbour. Sekarang dia dah pindah, so, memang benarlah, keretaku dah lama tak berbasuh =P See even basuh kereta pun boleh terasa disayangi =P So, don't belittle simple help. (i think, basuh kete tu bukan little dah). ni cerita before kawen la. after kawen tak tau dia cmne. 

Tapi memang susah nak cari yang suka offer help ni. sebab tu i susah terpikat dengan lelaki kot =P  
sebab kebanyakan lelaki suka orang serve dia, bukan dia serve orang. haha. 


Bila mintak en. tunang buat pulak, So, he's someone who values


This language is all about giving the other person your undivided attention

hah, amik kau... hehe. tapi kira okay lagi la. kalau dia jenis yang suka ayat2 madah pujangga tak ke haru!! hehe. i dah la lemah bab2 kata2 manis, menanam tebu dipinggir bibir ni =P

Kalau tengok result saya, I don't really like physical touch. Sometimes tu boleh la, tapi kalau nak sentuh2 every time tu rasa macam rimas je =P kadang2 kalau orang yang tak dikenali main tampar2 sentuh2, rasa macam offended pulak. and kadang2 tu benci sikit2. haha. tapi alhamdulillah, tak selalu la jumpa orang macam tu. So, sebab nature saya mcam tu, Allah memang letakkan saya di kalangan orang2 yang suka menolong. among them are both my parents. diorng suka tolong belikan things i like best. contohnya abah. hari tu sangat terharu sebab dia belikan jam yang harganya, even i can't afford it. time2 tu nak, time2 tu jugak dia tolong belikan. huwaaaa, belikan pun tolong jugak kan? hehe.. my mum pun sama. but she is more to the food, pantang keluar nama makanan yang teringin, tup2 dapat dah.. huwaaaa, lagi terharu. then, my beloved sister, Iroh. yang ni memang big time yang disayangi lah. She helps me in almost everything i want her to do. almost je, sebab ada time dia malas. hahaha. Even my wedding preparations ni pun, dia antara orang kuat jugak. I think dalam banyak2 siblings, dia yang paling adik beradik sayang kot. sebab suka sangat tolong walaupun kadang2 dia bebel, and muncung (muncung tetap muncung, tangan buat je keje. hahahaha). lagi satu, i love her jugak sebab dulu dia slalu tolong buat nota sejarah and agama islam. tapi baru sekarang dia mengungkit. haha. Iroh, I love you lahhh.. =P (eeee, macam geli plak PDA kat sini) btw, PDA is Public Display Affection. 

Next is Nurul Saqinah. She is the best housemate i ever had. sebabnya, masa belajar dulu, we went through ups and downs together. susah woo nak dapat peluang ups and downs ni. paling teringat sekali masa kena angkat tilam yang super berat. dah la berat, tengah hari terik, kena naik bukit lagi and naik tangga untuk ke tingkat 3. huh, nostalgic sangat. but this made me realize how grateful i was (and still am) to have her as my housemate. then, lagi satu paling terharu, dia penah masakkan lasagna. balik2 lepas siap 1 assignment, terus boleh makan lasagna. subhanallah, sangat nikmat. kalau saya ni jenis yang suka physical touch, maybe dah pegi peluk2 Nurul tu. haha =P 

yeayy, seronok cerita pasal ni. walaupun dah jadi kenangan, it sure be among memories i didn't want to forget. and i'm ever so grateful sebab sepanjang stage hidup, I always have people who would make me feel i'm loved (walaupun, they may not love me =P ahhhh, it doesn't matter. yang penting dalam hatiku ada taman. hehehe)

wah, panjang lebar entry kali ni. Seronok bila tahu about it. So, what's yours??

Saturday, April 27, 2013

DIY Fabric Flower Hand bouquet

Assalamualaikum wbt..


Happy Saturday everyone!! Tapi hari ni was a schooling day for me. Huhu.. sekolah ganti =P

Lagi 3 hari before May. It means in three days, i'm going to announce kat fb that i'm getting married. nervous!! 

So, sekarang ni everything seems to be on track. seems je la.. lepas ni tak tahu ape yang datang. cuma up until now, i'll keep on praying so that Allah will ease everything for us and for our family. semoga semuanya berjalan lancar baik persiapan sebelum, semasa dan selepas majlis. Aameen.

and sekarang, as the title suggests, i am on another project, iaitu DIY Fabric Flower Hand bouquet.. thanks to Mr. Google kerana tiba2 saya jumpa banyak sangat tutorial yang bermanfaat untuk buat handboquet ni. (^_^)

Sangat2 berterima kasih dengan pemilik blog ini, kerana dengan crystal clearnye mengajar how to make the hand boquet. So, sape2 yang nak buat jugak, please click HERE.


since post ni memang dedicate untuk fabric flower hand bouquet, i'm not going to say more, jom layan gambau yang tak brapa nak banyak ni.  zassssssss....


                                             











hehehe, ampun. 3 gambar je yang ado. actually ni bukan real hand bouquet yang akan digunakan pun. saja try2 nak buat. lagipun, every night tak tau nak buat apa. inshaAllah, bila dah siap ni, akan upload lagi the end product. 


that's all for now. =)


Sunday, April 21, 2013

Official Wedding Website & Rambling

Assalamualaikum wbt


Waaah, dah lama rasanya tak update blog ni secara serius. take note ye, update wedding checklist ada lah bukan update secara serius sebab tak disertakan bebelan, rungutan dan kekecohan seorang bride to be. =P

btw, alhamdulillah, setelah bersengkang mata seharian, finally i finished editing my official wedding website. kudos to myself. yahoooo... seronok kot sebab before ni, asyik pening2 what should i write and include there. thanks Allah, semalam Dia bagi ilham and tadaaaaaa, finish in no time =P hokeyyy, exaggerate sangat.. hahaha

inshaallah, our official wedding website will be launched (wahhh, ade launching siap, kelas kau jahhhh =) on the 1st of May. Lagi 10 hari. hehehe.. sabau2. takde la grand mana pun, tapi bak kata orang, saja je nak look forward to something kan? kalau life dull je, have nothing to expect or look forward too, tak best jugak. 

Well, lagi 40 hari to go.. basically, dah merasa debaran nya sebab tidur dah mula tak lena, dah mula mimpi2 benda yang entah ape2, dah mula fikir what ifs. hayyyooo... risau dengan every single thing yang related to wedding nih. dah mula risau jugak what to eat and what's not sebab badan dah tak berapa nak kecik =P

seriously, macam2 ada. tapi, maybe ini ialah nikmat jugak sebab tak semua dapat merasa perasaan ni kan? dan mungkin perasaan ni hanya akan tiba sekali sahaja seumur hidup. melainkan kalau Allah takdirkan jodoh banyak. tapi i believe the first marriage mesti yang paling sweet dan banyak kenangan, dan kecoh jugak =P takde lah pray nak kawen banyak kali pun, not even think of it. just a say. so, b2b yang sedang bridezilla mode macam i nih, let's cherish the moment. haha. 


hiasan hantaran belum siap. kalau kira peratus baru 5% kot. hahaha. barang pun baru a few beli. bunga memang tak beli lagi lah. sangat teringin nak guna fresh flowers tapi bila memikirkan banyak kerja lagi yang perlu dibuat 1,2 days before the wedding, mungkin tak kot. risau if tak sempat nak gubah ke ape. 


rasenya ini sajalah bebelan kali ini. kita jumpa di bebelan yang lain. =P 

wassalam.