Daisypath Friendship tickers
Daisypath Wedding tickers

Tuesday, February 19, 2013

SBM : Matlamat Perkahwinan

Assalamualaikum wbt 


Punya la rindu sangat nak menaip sampai dua entries for today. padahal esok ade observation by GB. =P

Nak cerita pasal SBM ataupun Seminar Baitul Muslim. 

SBM ni dianjur oleh One Heart Creative Solution. and I really recommend la pada B2B yang nak kawen untuk attend seminar ni. Yang dah lama kawen pun boleh. It's more than kursus kawen yang kita attend tu. dan penceramah dia memang yang berpengaruh and glamour kat malaysia ni seperti Ust Pahrol Md Juoi, Ust Zaharuddin, Tuan Amin Idris. Wardina pun ade. 

Seminar ni dia kembalikan balik matlamat kenapa kita kawen. kepada manusia species saya yang ske go with the flow ni, seminar ni memang bermanfaat sangat. sebelum ni tak pernah secara serius fikir kenapa aku nak kawen and merasakan yang kawen ni just part of life and lebih kepada takut untuk jadi anak dara tua. tapi subhanallah, ble pegi seminar ni, Allah bagi hidayah untuk faham the real fact of getting married. bukan main2. semuanya untuk cari keredhaan Allah. and keredhaan Allah terletak pada keredhaan suami. and nak cari keredhaan suami, rupanya bukan senang. mungkin untuk perempuan yang ske memberontak macam saya ni. hehe. tapi natijah kepada redha suami itu ialah SYURGA. nape susah? sebab kite nak cari redha dengan another species manusia yang Allah cipta sangat berbeza dengan kita. Allah cipta lelaki perempuan banyak beza. fizikal, mental, emosi. hmmm... mse mula2 dengar memang takut especially bila ade slot pasangan cerita tentang their married life. tapi seronok dengar pengalaman mereka sebab ade pahit manis. and that colours life kan? solusinya atau resepi bahagia hingga ke syurga ialah, mendekatkan diri dengan Allah. sebab Allah yang jaga kita. Allah yang jaga orang yang kita sayang. Allah yang menentukan hidup kita macam mana. He knows everything. Doa banyak2 pada Dia supaya Dia jaga rumahtangga kita dari gangguan syaitan. 

banyak benda lagi yang belajar tp tak tahu cmne nk explain kat sini. hehe. but one of the things yang melekat kat fikiran ni ialah, syurga isteri terletak pada kaki suami dan neraka suami terletak pada kaki isteri. rsenya ramai yang dah fhm frasa pertama tu kan? yang kedua tu, mungkin xramai yang penah dengar. hehe. so, kalau nak masuk syurga sama2, kena la isteri jaga aurat sebab itu yang paling mudah/common menjadi penyebab suami kena tarik masuk neraka. huhu, kena sempurnakan tutup aurat lagi la lepas ni..


stop sini dulu.. inshaallah will come later when Allah grants me time and ideas

0 comments:

Post a Comment

Thank You !!